Oct 6, 2011

.

Демон

Аз съм вихър и мъгла,
        владея царство без предел:
        че имам орлови крила
и ноктете на орел.
Аз съм вихър и мъгла:
        не зная време, нито цел
        в размах, пориви и стремеж.
Аз съм зной и скреж.


Ще бъдеш ти, с орел самин, с орел орлица.
И благослови тоя ден.


А ти си плаха гълъбица.
Напразно се боиш от мен.
Ще бъдеш ти, с орел самин, с орел орлица.
И благослови тоя ден.

Изгубена те найдох — вездесъщ,
и те обгърнах, тъмен и могъщ.
Далеко ще те отнеса:
отвъд най-смелата мечта.
Високо ще те изнеса
на горда самота
в призвездния предел.                            
Духът ми е орел.
И аз живея там.
Но аз съм сам…


Изгубена те найдох — вездесъщ,
и те обгърнах, тъмен и могъщ
Да бъда зной, да бъда скреж! 
В подземни пламъци горях
и нивга никого не сгрях.
Без цел размах, без път стремеж!
В свръхземен студ се вкамених
и никого не разхладих.

Напразно, плаха гълъбица,
напразно се боиш от мен.
Ще бъдеш ти, с орел могъщ, с орел орлица…
И благослови тоя ден.

        Аз имам орлови нокте:
        и жар и лед — това са те
в ярка острота.
        Далеко… и високо… там,
        където аз живея сам,
        другарка в будна самота,
        ти в пламък ще се вледениш,
        под кървав студ ще изгориш.

Че с ноктете на орел,
        пронизал тая плът,
ще досегна твоя дух…


   ти в пламък ще се вледениш,
        под кървав студ ще изгориш;



земята и небето ще кънти
от твоя стон, от твоя глас;

   ще бъде в огън тая плът,
        а лед ще бъде твоя дух!
        Далеко от света, високо над прахът,
        в призвездния предел, —
зрение и слух —
        ще бъде в огън тая плът,
        а лед ще бъде твоя дух!

И горко ще ридаеш ти,
ще прокълнеш рождения си час:
земята и небето ще кънти
от твоя стон, от твоя глас,

Тогаз ще дойде и часът
за нашия задружен път:
на моето безумие часът,
за твоето блаженство кратък път!

И грабнал те в ноктете си тогаз,
с тебе лих ще полетя;
и както бурята премята
заграбен лист, така и аз
бясно ще те завъртя
между небето и земята.

Онуй, което чакам сам,
най щедро тебе ще го дам: 
в пиянство, в шемет над света
блаженството велико на смъртта.

        И ще размахам пак крила
        без път, в пориви и стремеж,
вихър и мъгла,
        с нокте на хищник — зной и скреж…
        И ще размахам пак крила,
        понесъл горестно самин,
вихър и мъгла,
        за тебе споменът един.


Напразно, плаха гълъбица,
напразно се боиш от мен.
Ще бъдеш ти, макар за миг, с орел могъщ,
                        с орел орлица…
И благослови тоя ден!
                         
                                       Пейо Яворов
 Определено моето номер 1 стихотворение на Яворов.
Същество на страданието и екстаза; на властта и на безсилието; на унищожаващата страст и на възраждащата нежност, на свободата и на безизходицата, на животинското и на човешкото, на  ангелското и на демонското,на плътта, но и на духа.Предполагам, че картинките  описват това, което си представям, почти на 100%. Почти. Но и почти никак. 
В някой тъмен дъждовен ден ще се впусна в приключение с Яворов и това стихотворение... И докъдето ме отведат боите...




3 comments:

  1. This is so right that I am speechless. It's just... right! The songs and Yavorov are just... perfect! <3

    ReplyDelete
  2. Thanks, darling! Обичам ТА ! :* ^.^

    ReplyDelete
  3. И аз ТА УбичЪм!!! :* :D

    ReplyDelete